Шаблон Caseware Financials

Встановлення шаблону

Встановлюючи Caseware Financials на робочу станцію, переконайтеся, що спочатку закрили всі інші програми. Можливо, доведеться тимчасово вимкнути антивірусне програмне забезпечення, поки не завершиться процес встановлення.

Примітка: модуль Caseware Financials складається із двох блоків:

  1. Програмне забезпечення Working Papers;
  2. Шаблон фінансової звітності Financials.

Встановлення Working Papers

Перед встановленням переконайтеся, що робоча станція відповідає мінімальним системним вимогам.

Наступним кроком буде встановлення Working Papers.

Встановлення шаблону Financials

Завантажте необхідний шаблон за посиланням на робочу станцію, де було попередньо встановлено програмне забезпечення Working Papers:

Щоб встановити шаблон Financials на робочу станцію:

  1. Знайдіть завантажений інсталяційний файл, а потім двічі клацніть його, щоб запустити майстер інсталяції.
  2. На екрані привітання натисніть Далі.
  3. Призначте каталог встановлення для робочих документів. Ми пропонуємо використовувати каталог за замовчуванням. Натисніть Далі.
  4. Натисніть Готово, щоб почати встановлення.

Financials встановлено на робочому місці. Натисніть Готово, щоб закрити майстер InstallShield.

Додатково можна переглянути відеоролик про встановлення програми Working Papers та шаблону Financials.

Створення резервної копії шаблону (перепакування шаблону)

  1. Запустіть програму.
  1. Натисніть кнопку Шаблони.
  1. Натисніть на знак шаблону у вікні, що з’явився.
  1. Натисніть кнопку Перепакування.
  1. Далі.
  1. У полі «Назва» прописуєте необхідну назву шаблону (краще змінити тільки дату у існуючій назві), копіюєте її. Далі натисніть кнопку Перегляд та оберіть місце у якому необхідно зберегти файл шаблону, давши йому таку ж назву.

Натисніть кнопку Зберегти.

  1. Готово.

Трохи почекайте.

  1. Закрити, Ваш шаблон перепаковано. Якщо виникнуть проблеми після встановлення оновлення, Ви завжди зможете повернутись до старішої версії шаблону, встановивши його.

Перевстановлення шаблону

Для того щоб перевстановити шаблон потрібно запустити інсталяційний файл та пройти наступні кроки інсталяції:

  1. На екрані привітання натисніть Далі.
  1. Залиште шляхи за замовчуванням. Оберіть чи робити копію існуючого шаблону перед його видаленням, у разі якщо у Вас вже встановлено шаблон. Натисніть Готово.
  1. Дочекайтесь видалення попереднього шаблону, якщо він був встановлений, натисніть Закрити, дочекайтесь закінчення встановлення, натисніть Закрити. Шаблон перевстановлено!

Встановлення патчу (оновлення) на шаблон

Спочатку потрібно запустити інсталяційний файл нового шаблону\оновлення (Financials INT Х.Х.Х Ukraine PATCH ХХ.ХХ.ХХ), який знаходиться на гугл-диску\у листі.

Спочатку перенесіть, копіюючи, даний шаблон на комп’ютер.

Потім запустіть інсталяційний файл Financials INT Х.Х.Х Ukraine PATCH ХХ.ХХ.ХХ та слідуйте інструкції:

  1. У даному вікні натисніть Далі.
  1. Готово.
  1. Далі.
  1. Далі трішки почекайте.
  1. Натисніть Закрити.
  1. Після цього відкрийте необхідний проєкт.
  1. Запустіть файл фінансової звітності.
  1. Натиснувши правою кнопкою на голубому полі, натисніть Примусово оновити все.
  1. Так.
  1. Так.
  1. Оновлення може зайняти трохи часу.
  1. Перевірте внесені зміни.

Підготовка проєкту фінансової звітності

Створення нового проєкту

Створити новий файл (проєкт) можливо з порожнього файлу, в існуючому файлі або з шаблону. В останньому випадку потрібно загрузити необхідного типу шаблон.
  • Financials Ukraine – створення нового файлу на основі шаблону. Найбільш використовуваний варіант, в якому вже наявні всі необхідні документи з необхідною інформацією. Тому все, що потрібно клієнту – імпортувати дані і добавити текстові розкриття.
  • Порожній файл – створення нового файлу на основі порожнього файлу. Створює повністю пусті документи для роботи, які можна організувати під роботу клієнта.
  • Існуючий файл – створення нового файлу в існуючому файлі. Створює робочий документ на основі готових проєктів, які потрібно вибрати на робочому місці.

Створення нового файлу на основі існуючих документів

Користувач може створити новий файл із наявного, включаючи наявні файли з різних джерел даних клієнта, та імпортувати документи з файлу робочих документів.

Етапи роботи:

  • Відкрийте Working Papers або виберіть Файл | Новий.
  • У полі “Нова назва файлу” введіть ім’я нового файлу. Імена файлів можуть мати від 1 до 100 символів і містити пробіли.
  • У полі “У папці” відображається папка, у якій буде знаходитися новий файл. Щоб змінити цю папку, натисніть спадне меню, щоб вибрати інше місце.
  • Виберіть існуючий файл | Створити файл або Створити та імпортувати дані.
  • Відкриється діалогове вікно “Вибрати існуючий файл” для створення нового проєкту. Перейдіть до файлу клієнта та натисніть Відкрити.
  • Установіть прапорець “Включити облікові дані та структуру об’єкта”, щоб імпортувати дані обліку та структури документа з наявного файлу у новий файл.

Створення нового файлу на основі шаблону (шаблон Financial)

Ви можете створити новий файл із шаблону та імпортувати документи з інших джерел даних, включаючи QuickBooks, робочі файли Excel  або інші пакети програмного забезпечення для бухгалтерського обліку.

Етапи роботи:

  • Відкрийте Working Papers або виберіть Файл | Новий.
  • У полі “Нова назва файлу” введіть ім’я нового файлу. Імена файлів можуть мати від 1 до 100 символів і містити пробіли.
  • У полі “У папці” відображається папка, у якій буде знаходитися новий файл. Щоб змінити цю папку, натисніть спадне меню, щоб вибрати інше місце.
  • Виберіть шаблон і натисніть Створити файл або Створити та імпортувати дані.

Створення резервної копії проєкта

Запустивши програму та відкривши проєкт, на вкладці Файл можна знайти кнопку Створити резервну копію.

  1. Натисніть кнопку Створити резервну копію.
  1. У вікні, що з’явиться, натисніть Перегляд для того, щоб обрати місце для збереження копії проєкту. Поставте галочку «Включити підпапки» та натисніть кнопку Ок.
  1. У заданому вами раніше місці з’явиться папка з проєктом.

Збереження в стиснутому вигляді проєкту

Якщо Вам потрібно надіслати проєкт його потрібно спочатку зберегти у стиснутому вигляді. Для цього натисніть Файл, Зберегти у стиснутому вигляді.

Файл проєкту матиме наступний вигляд:

Після цього файл проєкту можна надсилати.

Властивості аудиторського завдання

Властивості аудиторського завдання

При створені нового клієнтського файлу відразу відкриються “Властивості аудиторського завдання“ – це місце, де ви вводите основну інформацію про компанію.

Дану інформацію також можна знайти Панель управлінняВкладка ПроєктВластивості аудиторського завдання.

Діалогове вікно “Властивості аудиторського завдання” містить інформацію про клієнта, що стосується функціонування файлу WP. Інформація може бути пов’язана з клітинками у документах, створених CaseView, включаючи фінансову звітність та автоматичні документи CaseView. Тому заповніть кожен пункт великими та малими літерами для правильного представлення у всіх документах.

  • Вкладка Назва та адреса визначає загальну інформацію про клієнта.
  • Контакт 1 – вказується інформація про первинний контакт у компанії.
  • Контакт 2 – вторинний контакт у компанії.
  • Звітні дати – використовується для визначення важливих дат, таких як дата закінчення року, дата початку року та інші дати звітування. Дані, введені на даній вкладці, контролюють інформацію, яка відображається у всіх автоматичних документах.

Перед початком роботи над файлом необхідно ввести дату закінчення року та період. За замовчуванням послідовність дат періоду – річна. Після того, як встановлено дату закінчення року, дата початку року буде автоматично обчислюватися як один календарний рік до дати закінчення року.

Натисніть спадне меню, щоб вибрати дату зі спливаючого календаря. Натисніть Переглянути дати, щоб побачити дату завершення року та дату початку 13 періодів.

Під час закриття кінця року дата кінця року автоматично збільшується на один рік.

Примітка: Дата завершення року за замовчуванням та дата початку року відповідають року випуску клієнтської версії Working Papers.

  • Залишки за період – вказується, чи потрібно вводити транзакції або залишки лише в поточному проекті.

Метод внесення або розрахунку залишків періоду

Виберіть метод для введення або розрахунку залишків періоду.

Дозволити внесення залишків періоду до балансу робочого пробного періоду (інші записи буде відключено): користувачі можуть вводити у файл робочих документів лише залишки періоду, а не фактичну активність на рівні транзакції.

Дозволити запис транзакції на екрані Інші записи (залишки періоду будуть розраховані): користувачі можуть вводити фактичні зміни рівня транзакцій у файл робочих документів.

У вкладці «Залишки за період» можна налаштувати можливість імпорту квартальних даних, як залишків за період (немає позначення) або оборотів за період (стоїть позначення) – див нижче:

Також просимо зауважити, якщо вибрано обороти за період, дані на початок Вашого першого періоду потрібно імпортувати як «Вхідний залишок», а потім Ви імпортуєте обороти за квартал. Відповідно залишки станом на квартал програма розраховує самостійно, як:

  1. Вхідний залишок + оборот за перший квартал = перший квартал
  2. Перший квартал + оборот за другий квартал = другий квартал і тд.

Примітка: Після того, як запис журналу Коригування опубліковано для послідовності дат, послідовність дат не можна видалити або змінити для обчислення на основі іншої послідовності дат у властивостях залучення, доки всі записи журналу коригування для цієї послідовності дат не будуть видалені або змінені.

Підготовка ОСВ та імпорт даних до програми

Після вивантаження ОСВ до файлу excel нам потрібно виконати декілька простих кроків та дотримуватися правил імпорту, щоб дані коректно відобразились у фінансовій звітності . 

Перш за все видаляємо всі узагальнюючі рахунки, дотримуючись ієрархії нижчого рівня субрахунку, це допоможе уникнути дублювання даних, як показано на скріншоті нижче, видаляємо узагальнюючі рахунки по всій ОСВ:

Рахунки, що матимуть деталізацію або містять рух у ФЗ краще заміняти на розбиття відразу в ОСВ, щоб зекономити час і не витрачати його на проведення коригувань у програмі. До прикладу це може бути ОЗ, що буде описуватись як залишок на початок + рух за кожним окремим типом або ж деталізація адміністративних витрат або витрат на збут. 

Примітка: У кожному звітньому періоді розкриття руху обов’язково повинні містити с-до на початок періоду для збереження логіки розрахунків та звірок.

Далі з ОСВ видаляємо дані 79 рахунку та прибуток за рік в частині нерозподіленого прибутку(для імпорту він повинен складатися з с-до на початок + інший рух, окрім прибутку), оскільки програма автоматично розраховує показник прибутку/збитку, що знаходиться на рахунку NET INCOME меппінгу 3.100.550.150 та додасть дану суму в нерозподілений прибуток звіту про фінансовий стан та звіту про зміни у власному капіталі, а в частині форми 2 буде звіряти суму доходів та витрат з рахунком NET INCOME. Його можна також побачити у правому нижньому кутку Working Papers:

Обороти по формі 2 зіставляємо в одній колонці разом із залишками по балансових рахунках, програма автоматично розпізнає тип рахунку в залежності від присвоєного номера меппінгу.  Статті доходів повинні мати знак мінус, витрати ж з плюсом. У результаті Ви отримуєте у підсумку за період 0:

Суми ж рахунків звіту про фінансовий стан та звіту про прибутки та збитки по окремості повинні показати прибуток/збиток за період з протилежними знакамом. 

Після виконаних дій вище слід перейти до присвоєння номерів меппінгу кожному рахунку імпорту. Їх перелік можна знайти на вкладці “Аудиторське завдання” – “Меппінг” або ж “Рахунок” – “Призначити меппінг”. Рахунки 1-5 класу відносяться до балансових, 6-9 до звіту про прибутку та збитки. Існують також аналітичні рахунки, що не відносяться до розрахунків основних звітів у програмі, але суттєвими для наповнення документу фінансової звітності, це можуть бути операційні сегменти або ж операції з пов’язаними сторонами, вони матимуть тип “показники діяльності”:

Клас “С.10” призначено для розмеплення звіту про рух грошових коштів за прямим методом, його радимо імпортувати окремо. Непрямий методі підтгяує розраховані показники автоматично із звітності, а решту потрібно ввести у вхідні клітинки.

При розмепленні дотримуйтесь правил нижчого рівня ієрархії номерів, як приклад показано нижче:

Наступним кроком вже повинен бути сам імпорт файлу ОСВ до програми. 

Для цього перейдіть до вкладки “Аудиторське завдання” – “Імпорт” – “Імпортувати файл excel”:

Вкажіть місце знаходження файлу та номер аркушу й натисніть “Далі”:

Обов’язково колонкам вкажіть тип, натиснуши ПКМ на шпаках та виконайте наступні кроки:

  • Для колонки з номером рахунку вкажіть “деталі” – “номер рахунку”
  • Для назви оберіть “Опис рахунку”
  • Для номерів меппінгу “Групування” – “Номер меппінгу”
  • Та для залишків “Залишки” й обираєте відповідний звітний період

Натискаєте “Далі” і у відкритому вікні оберіть тип рахунків, куди потраплятимуть залишку нерозмплених або призначених рахунків з неіснуючим меппінгом:

Знову натискаєте “Далі” – “Готово”, на цьому імпорт даних завершено.

Очищення даних

Щоб очистити дані за вхідний період:

На даних необхідного періоду в оборотно-сальдовій відомості правою кнопкою миші – Вибрати колонкуDelete:

Для очищення даних за попередній період в оборотно-сальдовій відомості двічі натиснути на дані у колонці та здійснити такі ж етапи, як і для вхідного періоду.

Для очищення операцій та квартальних даних: необхідно вибрати вкладку Інші проводки:

Щоб видалити весь масив даних перед цим потрібно очистити періоди та операції, потім Ctr+A – Delete.

Редагування текстових блоків інформації

Редагування текстових блоків

У шаблоні наявні два типу текстових блоків:

  • Зелені поля – означають ручне введення. Текст можна редагувати прям у документі Фінансова звітність
  • Поля, вставлені із документу Термінологія.
Редагування потрібно вводити у файлі Термінологія:

Примітка: Якщо Ви редагуєте документ Термінологія, то ці зміни отримують всі інші компанії. Тому в даний файл потрібно вносити тільки шаблонну інформацію, яку використовують всі компанії.

Для того, щоб дана текстовка була можливою для всіх компаній, назва компанії і дати звіту тут підтягуються формулами.

Зміна назви підприємства, аудиторської компанії.

Щоб змінити назву компанії у фінансовій звітності перейдіть у Властивості аудиторського завдання і замініть вказані поля, на назви Компанії:

Приховування текстових блоків

Якщо Ви розумієте, що блок із Термінології Вам не підходить, Ви можете через кнопки +/- приховати його, відкрити блок ручного введення (Local language text) і ввести необхідні текстові поля.

Налаштування консолідації

Після створення нового проекту для консолідації перш за все перейдіть до документу “Інформація про компанію”, поставте галочку на рядку “Консолідація” і вкажіть відсотки неконтролюючої частки.

Даний функціонал можна використовувати у два способи в залежності від ситуації. Способи їх застосування пропонуємо переглянути нижче:

Внесення ОСВ окремих компаній в консолідований проект

Перш за все користувач повинен створити кожне дочірнє підприємство в проекті консолідації фінансової звітності. Для цього перейдіть до вкладки “Аудиторське завдання” у вікні Working Papers та оберіть функцію “Консолідувати”

У відкритому вікні вкажіть назву компанії з розширеним та скороченим описом. У зовнішньому джерелі поставте галочку “Немає”. Вкажіть відносні внески до батьківскої структури у відсотковому еквіваленті та через клавішу “Налаштування” заповність аудиторське завдання компанії.

Тепер можна закрити дане меню і натискаєте “Ок”.  У вікні Working Papers доступні для вибору Ваші компанії з переліку на дашборді. Ви обираєте потрібно компанію та імпортуєте дані по ній.

Після завершення роботи з кожною компанією ви переходите до того ж вікна “Аудиторське завдання”, обираєте “Консолідувати” і натискаєте “Консолідувати все”. Тепер ОСВ кожної з компанії сформується в консолідоване і Ви маєте можливість перемикатись між компаніями і коригувати їх окремо.

Або ж можна скористатися імпортом даних усіх дочірніх компаній в одну ОСВ. Для цього даним кожної компані потрібно  задати абревіатуру в окремій колонці файлу імпорту. Давайте розглянемо на прикладі нижче. 

  1. У вас є Компанія, що має дочірні підприємства 1, 2, 3, 4:
  1. Після цього імпортуємо дані на основі Компанія. Вибираємо характеристику елемента як Деталі рахунку – Абревіатура об’єкта.
  1. В оборотно-сальдовій відомості буде відображатись наступним чином:

Примітка: поле Об’єкт описує абревіатуру компаній для консолідації.

Лінкування проектів окремої звітності з консолідованим

Хронологія дій майже ідентична з тими, що описано в попередньому пункті. Вам потрібно створити кожне дочірнє підприємство та додати лінк до нього в проекті консолідованої фінансової звітності. Для цього перейдіть до вкладки “Аудиторське завдання” у вікні Working Papers та оберіть функцію “Консолідувати”

У відкритому вікні вкажіть назву компанії з розширеним та скороченим описом. У зовнішньому джерелі поставте галочку “Існуючий файл” та вкажіть місце розташування потрібного проекту окремої звітності. Вкажіть відносні внески до батьківскої структури у відсотковому еквіваленті та через клавішу “Налаштування” заповність аудиторське завдання компанії.

Програма злінкує проекти між собою та додасть автоматично ОСВ до консолідованого проекту. Тепер можна закрити дане меню і натискаєте “Ок”.  У вікні Working Papers доступні для вибору Ваші компанії з переліку на дашборді.

Після завершення роботи з кожною компанією ви переходите до того ж вікна “Аудиторське завдання”, обираєте “Консолідувати” і натискаєте “Консолідувати все”. Тепер ОСВ кожної з компанії сформується в консолідоване і Ви маєте можливість перемикатись між компаніями і коригувати їх окремо.

Підготовка квартальної звітності

Властивості аудиторського завдання

У «Властивостях аудиторського завдання» на вкладці «Звітні дати» потрібно обрати пункт «Щоквартально», та залишити включеним пункт «Щорічно» (як на скріншоті).

Звітну дату Вам потрібно обрати на кінець періоду, за який подається звітність. Наприклад, звітність за перший квартал у Звітній даті обираємо 31.03.2020.

Переконайтесь, що дата початку року встановлена також правильно на 01.01.2020.

У вкладці «Залишки за період» можна налаштувати можливість ВІДОБРАЖЕННЯ заімпортованих квартальних даних, як залишків за період (немає позначення) або оборотів за період (стоїть позначення) – див нижче:

Примітка: програма рахує дані нарощеним підсумком. Відповідно залишки станом на квартал програма розраховує самостійно, як:

  1. Вхідний залишок + оборот за перший квартал = перший квартал
  2. Перший квартал + оборот за другий квартал = другий квартал і тд.

Тому, при імпорті даних за 1 квартал поточного року разом з 1 кварталом попереднього року та балансовими річними за попередній рік потрібно буде скоригувати дані прибутку за попередній рік на 4 квартал у частині нерозподіленого прибутку на суму різниці між прибутком за 1 квартал та прибутком за рік. Така ж ситуація і виникатиме з грошовими коштами, оскільки дані звіту про рух грошових коштів звіряються з балансом, тому потрібно скоригувати рахунки меппінгу 2.700 на суму різниці між 1 кварталом і роком.

Щоб зробити імпорт попереднього року по кварталах і відповідно для балансу станом на четвертий квартал (рік), потрібно в налаштуваннях аудиторського завдання переставити дату із квартально на річну, щоб відображалось в ОСВ 4 періоди для імпорту. Коли здійснюєте переключення, слідкуйте, щоб в налаштуваннях було вибрано рік:

Інакше буде попередження:

Вибір контексту

Перед імпортом даних, Вам необхідно переключити контекст із «Щорічно», що встановлено за замовчуванням, на будь-який з періодів. Наприклад, якщо в налаштуванні Аудиторьского завдання Ви вибрали дати першого кварталу, то відповідно для вибору Вам буде доступний тільки перший квартал.

Якщо вікно контексту у Вас відсутнє, перейдіть на вкладку «Переглянути», натисніть «Показати» та оберіть «Контекст».

Імпорт даних

Після ввімкнення щоквартальної звітності, потрібно імпортувати дані за квартали. Для цього на вкладці «Аудиторське завдання» оберіть функцію «Імпорт» та «Файл Excel».

Вкажіть шлях до потрібного файлу, аркуш, на якому знаходяться Ваші дані та натисніть «Далі». В наступному вікні оберіть рядки, які потрібно імпортувати та натисніть «Далі».

В наступному вікні Вам потрібно обрати стовпчик, в якому введені суми за потрібний Вам квартал, натисніть правою кнопкою миші, оберіть «Залишки» – Залишок відповідного року – Потрібний Вам період.

Ви можете імпортувати одночасно дані за усі періоди та усі роки з одного Excel файлу або ж окремо з різних файлів, обираючи відповідний рік і період.

Після того, як усі потрібні стовпчики будуть відмічені, натисніть «Далі» та «Готово». Дочекайтесь закінчення імпорту.

Документ Інформація про компанію

Для відображення Фінансової звітності за кварталами, потрібно зробити відповідну позначку у документі EI – Інформація про компанію.

В полі «Формулювання для періоду фінансової звітності в заголовках – поточний рік» оберіть відповідний пункт.

Для детальної інформації у файлі є знак HTML tutorial, в якому міститься інструкція по заповнення звіту:

Документ Фінансова звітність

У документі Фінансова звітність при здійсненні оновлень може збиватися налаштування відображення дат у заголовках та підписах таблиць. Для того, щоб відновити правильне відображення дат, на синьому дашборді з оновленням правою кнопкою миші – Оновити налаштування фірми:

Примітка: при експорті у XBRL – формат потрібно на тегах переглянути, які виставлені дати. За замовчуванням дати можуть відрізнятися від необхідних для квартальної звітності.

Щоб виправити дані, їх можна виставити вручну, натиснувши на даті Редагувати – Точно визначена дата і вибрати необхідну дату із доступного календаря:

Aбо застосувати автоматичне квартальне відображення:

Примітка: щоб спрацювала автоматична підготовка квартальної звітності, потрібно, щоб назва в попередньому періоді балансу була точно: «Кінцева дата попереднього періоду», а в Звіті про рух грошових коштів на кінець попереднього періоду: «Кінцева дата попереднього періоду (Звіт про рух ГК)».

Вивантаження файлу в XBRL-форматі

Для вивантаження файлу потрібно натиснути Файл – Експорт – Вбудований XBRL-файл:

Файл потрібно зберегти, вказавши йому назву, вибравши відповідну таксономію і налаштування експорту, як на скріншоті нижче:

Примітка: при експорті із функціональністю перегляду (остання позначка у списку), файл буде недоступний для подачі, але доступний для зовнішнього перегляду файлу із тегами таксономії.

Наступним етапом є валідація підготовленого файлу:
Позначення:

Сортування звітів, приміток та таблиць робочого документу фінансової звітності

У фінансовій звітності програми для сортування доступні наступні розділи:

  • звіти
  • примітки,
  • облікова політика,
  • фінансові інструменти,
  • більшість таблиць за рядками

Далі ми розгялнемо алгоритм дій для даного  функціоналу. Щоб відсортувати звіти/примітки/облікову політику/фінансові інструменти, перейдіть на вкладку “Інструменти” – “Сортувати”. 

Оберіть відповідний розділ з переліку. Сортувати можна вручну, за зростанням або спаданням, радимо використовувати ручний спосіб:

Після чого потрібні Вам примітки можна переставляти між собою:

Сортування рядків доступно на більшосі таблиць шаблону, для цього натисніть на ній праву кнопку миші – “Сортувати”

Примітка: на шаблонах Financial INT з версіями від 5.0.0. щоб зберегти сортування фінансових інструментів, облікової політики та рядків таблиць за шаблоном (тобто, на кожному проекті будуть доступні дані зміни), потрібно проводити сортування в бібліотеці. Щоб файл примітки відкрити у бібліотеці скористайтесь клавішой “Click here to edit note/text”. Після чого оновіть окремі примітки, натиснувши на знак оклику біля заголовку розкриття, або ж всю фінансову звітність через клавішу “Оновлення” – “Примусово оновити все” на синьому дашборді. Обов’язково зберігайте дані вхідних клітинок та полів при оновленні. 

Налаштування тексту та додаткових таблиць

Перш за все, при роботі з форматуванням, внесенням тексту та вставкою додаткових таблиць користувачам слід ознайомитись із загальним переліком формул, клітинок та їх ідентифікаторів у файлі “Firm settings.cvw” за стандартним місцем розташуванням  “C:\Program Files (x86)\CaseWare\Library\Financials INT\Firm\Firm settings.cvw”:

Таблиця поділяється на розділи, що пов’язані з:

  1. Датами
  2. Формулюваннями в тексті (окрема/консолідована) в залежності ще від того який тип звітності готується (проміжна або річна звітність)
  3. Формулюваннями в тексті (За рік/період що закінчився)

Робота з автоматизацією окремих частин тексту

Щоб автоматизувати текст, Вам достатньо створити клітинку на полі у режимі редагування за допомогою вкладки “Ввести” – “Клітинка”:

Далі Ви задаєте параметри клітинки: ідентифікатор, тип та формулу. Дані для цього потрібно брати дані з представленої таблиці файлу “Firm settings”.

Примітка: Представлені в таблиці ідентифікатори дат краще використовувати лише для автоматизації таблиць, оскільки тягнуть за собою відповідний шрифт. Для тексту ж можна робити все те ж саме, але видозмінити ідентифікатор, наприклад: для дати в тексті 31 грудня (поточного року) тип “Дата”, формула “CLP13”,  ідентифікатор вже буде не “СYTNBS”, а “CYTNBS1

Для дат в тексті можна також редагувати формат відображення короткий/довгий і тд:

Якщо при виборі довгого формату дати у клітинку підтягує некоректну мову, у поле “Мова” потрібно ввести формулу з таблиці, рядка “Language fix for date cells” –  “case(CURLANG()=”LAN”,”uk-ua”, CURLANG()=”ENG”,”en”)”. У результаті отримаємо:

Налаштування шрифтів тексту та таблиць

  • Якщо Ви маєте на меті використовувати один і той самий текст для декількох проектів на основі одного шаблону, то для кожного абзацу тексту завжди повинен бути заданий стиль “Note T Body text”, який не можна змінити у режимі форми, тільки через клавішу на примітці “Click here to edit”, що переносить до режиму редагування. Стиль повинен мати такі параметри:
  • Якщо Вам потрібен унікальний текст в одному місці на різних проектах, там слід задати стиль “Note T Body input”, з параметрами: 

Текст з шрифтом даного стилю доступний для редагування в режимі форми і зберігається за файлом фінансової звітності окремого проекту і в режимі форми також можна задавати різні формати відображення на окремі слова/рядки при за допомогою стандартних комбінацій клавіш: ctrl+b (жирний), ctrl+I (похилий), ctrl+u (підкреслення)

  • Нижче показано стандартні стилі для таблиць шаблону:

Якщо після редагувань і оновлення ФЗ Ви побачили, що шрифти стали кривими, скористайтесь функцією повторного застосування фірмових стилів, для цього на синьому дашборді ФЗ натисніть “Оновлення” – “Повторне застосування фірмових стилі”, цей процес займає декілька секунд та стандартизує шрифти до одного формату.

Вставка текстових таблиць до фінансової звітсності

Щоб вставити додаткову текстову таблицю до примітки Вам потрібно натиснути клавішу “Click here to edit note” у ФЗ, після чого відкриється бібліотека з приміткою в режимі редагування. Вам потрібно обрати потрібне місце для вставки (це може бути будь-який абзац):

Натисніть на ньому Enter та вставте таблицю з буферу обміну.

Примітка: Якщо Ви маєте на меті використовувати і в подальшому цю табличку, копіювати її краще з файлу Excel, цим самим при вставленні програма автоматично створить клітинки для кожної комірки таблиці. Щоб клітинки стали доступними для введення у режимі форми, натисніть на ній ПКМ та оберіть властивіть “Вхідна клітинка”

Після вставлення Вам потрібно також таблицю відредагувати за відступом, стилями (шрифтами) та створити унікальний ідентифікатор:

  • Щоб задати відступ та змінити ідентифікатор, на тиблиці натисніть ПКМ – “Властивості таблиці” – “Таблиця”. Ідентифікатор таблиці повинен складатись з 3 символів, бажано дві літери та одна цифра від 0 до 9. Наприклад: файл примітки називається “Staffcost”, як видно на скріншоті, а ідентифікатор може бути ST0 або SC0. Головне, щоб для кожної наступної таблиці він був унікальним.
  • Відступ стандартний займає 1,5 см від лівого краю. 
  • Таблицю форматуємо за стилями (шрифтами), як вказано в попередньому пункті інструкції. 

Вставка тексту до ФЗ

Текст можна копіювати та вставляти з будь-якого текстового редактора, проте його потрібно поділяти на стандартний (не буде змінюватись з роками та уніфікований для всіх проектів, вноситься у режимі редагуванн через клавішу “Click here to edit note/text”. Це може стосуватися облікової політики) та змінний (буде введено у вхідні поля фз окремого проекту в режимі форми та змінюватиметься з кожном звітним періодом, стосується звіту аудитора або ж текстової інформації окремих приміток). Раптом у Вас виникатимуть ситуації, коли в стандартному тексті певні абзаци відрізнятимуться, їм можна просто присвоїти вхідний шрифт Note T Body input або за можливості автоматизувати клітинками з формулами. Опис  налаштувань стилів (шрифтів) знаходиться в попередніх пунктах інструкції.

Коригування та розділювальний баланс

Проведення коригувань у Working Papers можна проводити у декілька способів:

  • Редагування залишків рахунків в ОСВ. Для цього достатньо змінити суму в колонці вхідного залишку для поточного періоду. Щоб змінити суму по попередньому періоді, двічі натисніть ліву кнопку миші на відповідній клітинці суми, програма відкриє вкладку попередній залишок.
  • Використання функції “Коригуючі записи”. Створюючи Коригування або Розділювальний баланс для попереднього року, рахунків що належать до Звіту про фінансовий стан, варто відносити їх до кварталів за технічної причини через специфіку обрахунку програми. 

Примітка: Якщо при виборі типу у Вас недоступно “Щоквартально”, перейдіть до властивостей аудиторського завдання у звітні дати та додайте галочку на рядку “Щоквартально”:

Розділювальний баланс

Даний функціонал призначений для розбиття та деталізації рахунків на субрахунки в ОСВ.  Щоб його створити, перейдіть до ОСВ Working Papers та натисніть на кнопку біля номеру рахунка, як показано на скріншоті нижче: 

Розділювальний баланс для попереднього року, рахунків що належать до Звіту про фінансовий стан, варто відносити їх до кварталів за технічної причини.

Налаштування візуалізації та експорт документу "Фінансова звітність"

У програмному забзпеченні Case Ware можна експортувати документи у безліч форматів, до них можна віднести: pdf, rtf, txt, html та XML з вбудованим XBRL для подачі до порталу СФЗ.

Проте, перед експортом документу потрібно привести до ладу візуальне відображення фінансової звітності за допомогою підключення/відключення  розривів сторінок в середині та на прикінці приміток/звітів через клавішу “плюс” на розриві,

Приховувайте зайву інформації та обов’язково натисніть клавішу “підготовка до друку” – “без водяного знаку” на синьому дашборді, вона автоматично застосує усі наявні підключені розриви сторінок:

Оновіть стандартні стилі, якщо помічаєте, що десь кардинально відрізняються шрифти та мають символіку ієрогліфів, для цього на тому ж дашборді натисніть на “Оновлення” – “Повторне застосування фірмових стилів”:

Після описаних маніпуляцій скористайтесь попереднім переглядом документу, натиснувши на лупу у верхньому лівому кутку і перегляньте всі сторінки звітності на предмет багів та помилок у відображенні:

Примітка: Якщо на панелі інструментів немає функції попереднього перегляду, натисніть на стрілку вниз та проставте відповідні галочки відображення:

Експорт документу

Щоб експортувати документ натисніть на кнопку “Файл” – “Експорт” та оберіть потрібний формат кінцевого файлу:

Примітка: Щоб експортувати документ для подачі на портал СФЗ обираємо останній варіант формату “Вбудований документ XBRL”, після чого Вам відкриє вікно діагностики. Ми не радимо подавати звітність до порталу, якщо у даному вікні будуть присутні помилки, які виявить програма. У такому випадку перегляньте всі попередження та спробуйте виправити їх власноруч або ж зверніться за допомогою до працівників компанії Case Ware. 

Перевірка розрахунку NETINCOME

Зведення фінансового результату в ОСВ до відповідного показника (Перевірка на правильність розрахунку NETINCOME)

Рахунок NETINCOME – це Ваш фінансовий результат, що розраховується в ОСВ Working Papers на основі суми всіх показників.

Для правильного розрахунку при імпорті доходи відображаємо з мінусом, витрати з плюсом та нерозподілений прибуток показуємо на початок періоду, прибуток за рік програма відобразить автоматично:

Іноді користувачі помиляються при меппінгу рахунків та на балансові рахунки призначають меппінг звіту про прибутки та збитки і навпаки. Тому завжди потрібно перевіряти в ОСВ присвоєний тип.

Проект, шаблон та патч Financials. Що це та як з ними працювати.

Що таке шаблон, патч та проект?

Шаблон – це умовна основа на якій будується подальша робота у програмі. Він містить у собі стандартний набір форм звітності, приміток, пустих текстових полів, стандартний текст, пусту ОСВ і тд.

Структурні зміни приміток, таблиць, зміна\виправлення формул розрахунку, додавання нових приміток\таблиць вноситься саме до шаблону командою CaseWare. Після цього користувачу надається або оновлений шаблон з внесеними змінами, або PATCH. Їх потрібно повторно встановити та оновити проект, щоб внесені зміни відобразились (натиснути “примусово оновити все”).

Зазвичай шаблон надається у вигляді інсталяційного файлу, який попередньо потрібно встановити.

изображение_2022-08-03_123515231

PATCH – це інсталяційний файл, який встановлюється поверх встановленого шаблону. Він містить у собі зміни до певної частини шаблону – однієї примітки, або декількох.

изображение_2022-08-03_123850744

Проект – це робочий файл, який створюється на основі шаблону. Його можна наповнити всією потрібною інформацією, передавати іншим користувачам, він є меншим за обсягом.

На основі шаблону можна створювати безліч проектів з різними ОСВ, текстом і тд.
Структурні зміни до проекту вносяться за допомогою встановлення оновленого шаблону, або патчу. Після цього проект потрібно оновити для відображення змін (натиснути “примусово оновити все”).

Файл проекту рекомендується зберігати у окремій попередньо створеній пустій папці, так як при відкритті він розбивається на багато файлів, які не можна переносити за межі папки проекту, видаляти, змінювати, перейменовувати.

Встановлення шаблону

Для того щоб встановити шаблон або патч потрібно запустити інсталяційний файл та пройти наступні кроки інсталяції:

  1. На екрані привітання натисніть “Далі”.
  1. Залиште шляхи за замовчуванням. Оберіть чи робити копію існуючого шаблону перед його видаленням, у разі якщо у Вас вже встановлено шаблон. Натисніть “Готово”.
  1. Дочекайтесь видалення попереднього шаблону, якщо він був встановлений, натисніть “закрити”, дочекайтесь закінчення встановлення, натисніть “закрити”. Шаблон\PATCH встановлено!

Редагування шаблону

Якщо після встановлення шаблону Вам потрібно його редагувати, запустіть CaseWare Working Papers, оберіть вкладку “Шаблони”, натисніть на знак шаблону та кнопку “Редагувати”.

Стиснення проекту для відправки

Якщо Вам потрібно надіслати проект його потрібно спочатку зберегти у стиснутому вигляді. Для цього натисніть“Файл”, “Зберегти у стиснутому вигляді”.

Файл проекту матиме наступний вигляд:

Після цього файл проекту можна надсилати.

Створення резервної копії

Перед тим як оновити проект для відображення внесених змін до шаблону, або за іншої причини, рекомендовано створити резервну копію:

Натисніть “Файл” – “Створити резервну копію”. Це збереже не оновлену версію проекту до якої можна буде повернутися у випадку непередбачених обставин, технічних помилок і т.д.

Планування роботи при підготовці фінансової звітності
(Що редагувати в шаблоні та проекті?)

Як і зазначалося вище, проект – це Ваш робочий файл, що створено на основі шаблону, проте при підготовці фінансової звітності потрібно спланувати обсяги робіт, які будуть виконані на їх основі. За своєю структурою представлення вони є подібними між собою. Давайте розглянемо які редагування будуть стосуватися шаблону, а що робити тільки в проекті.

  • До шаблону слід віднести документ термінології, що містить в собі всю основну текстову інформацію звітності на старіших версіях шаблону та деякі назви статей й заголовків на новому; текстову частина на білому фоні у фінансовій звітності, що буде однаковою для всіх проектів; редагування тегів. Сам шаблон слід залишати без даних, щоб при створенні проектів на його основі в майбутньому не підтягувало зайву інформацію. 
  • У проекті ж користувач заповнює вхідні поля зеленого або сірого кольору; редагує дані, сортує примітки/звіти/розділи/таблиці. (тобто, та інформація, що не буде розповсюджуватися й на інші проекти)

Ми завжди рекомендуємо користувачам розподіляти обов’язки в роботі з підготовки фінансової звітності, щоб за шаблоном був відповідальний окремий працівник, оскільки одночасна робота декількох людей в одному файлі може викликати конфлікти при оновленні. Після завершення редагувань шаблону його потрібно перепакувати розповсюдити на інших користувачів та оновіть проект материнксього файлу (при роботі у синхронізованих копіях), якщо ви працюєте локально. У випадку коли робота ведеться на сервері в одному шаблоні, після його налаштувань перейдіть до материнського проекту, оновіть його, тільки потім проводити синхронзацію

Меппінг та його властивості

Для коректного відображення звітності у форматі XBRL важливо правильно заімпортувати дані. Імпорт даних у програму здійснюється за допомогою меппінгу.

Меппінг – це ієрархічний метод класифікації даних у програмі.

До кожного свого облікового рахунку ОСВ користувач має співвіднести номер меппінгу програми. Далі на основі цих номерів Ви заімпортуєте дані та отримаєте рознесену інформацію по відповідних звітах та примітках.

Класифікація меппінгу у програмі розділяється на такі типи:

  • Балансові (номери з 1 по 5 клас включно)
  • Звіт про прибутки та збитки (номери з 6 по 9 клас включно)
  • Звіт про рух грошових коштів (клас C.10)
  • Показники ефективності діяльності (можуть бути розташовані в будь-якому класі та призначені для відображення додаткової аналітики, тобто не впливають на розрахунки показників балансу та звіту про прибутку та збитки. Сюди можна віднести звіт про сукупний дохід та такі примітки, як: операційні сегменти, пов’язані сторони, операційна оренда в складі ОЗ і тд. в залежності від потреб користувачів.)

*Приклад (переглянути доступні номери меппінгу у вигляді ієрархії можна у Working Papers на вкладці “Рахунок” – “Призначити меппінг”):

Для редагування меппінгу на даній вкладці натисніть на потрібному номері ПКМ – “Властивості меппінгу” та змініть відповідно до Ваших вимог назви (не забуваючи про розширений опис) та поведінку.

Примітка: Ми не рекомендуємо видозмінювати нумерацію меппінгу, це може призвести до порушення розрахунків в середині документу “Фінансова звітність”.

Весь меппінг шаблону у вигляді списку можна також побачити на вкладці “Аудиторське завдання” – “Меппінг”.

На даній вкладці Ви можете виконувати пошук потрібних статей або номерів через стандартну комбінацію клавіш ctrl + f. 

Примітка: Проте, при пошукі просимо звертати увагу на клас меппінгу, адже такі статті, як “амортизація..” можуть повторюватися як в балансових розкриттях, так і в прибутках/збитках.

Редагування меппінгу в середині документу “Фінансова звітність”

Двічі натиснувши ЛКМ на статті у примітках, звітах, можна побачити властивості меппінгу, який конкретно меппінг належить до якої статті та за потреби змінити його назву.

Важливо змінювати не тільки назву, а й розширений опис. У полі “Назва:” та натиснувши на знак “+” у цьому ж полі.

Якщо розширений опис не буде змінено, можливе відображення старої назви у Фінансовій звітності.

Примітка: Редагування назв статей таких матричних таблиць, як основні засоби, нематеріальні активи або ж резерви рекомендуємо проводити у Working Papers на вкладці “Рахунок” – “призначити меппінг” або “Аудиторське завдання” – “Меппінг”. Це зумовлено тим, що кожен тип матричного руху міститиме подібне розкриття та потребує однакових назв.

Робота з XBRL

Підключення та налаштування таксономії у програмі

Підключення таксономії

Перш ніж розпочати роботу з тегами у документі фінансової звітності, Вам потрібно підключити таксономію до програми, якщо вона не доступна для перегляду. Для цього перейдіть у документ “Фінансова звітність”, вкладка “Інструменти” – “XBRL” – “Перегляд” .

Якщо дане вікно не містить переліку доступних таксономій, запросіть архів таксономії у працівників компанії Case Ware та виконайте наступні кроки:

1. Розархівуйте файл та розмістіть папку таксономії відповідного року в зручному для Вас місці на пристрої, де встановлена програма.

Примітка: якщо у Вас є відповідні доступи, радимо зберігати папку таксономії за місцем розташування програми “C:\Program Files (x86)\CaseWare”

2. Перейдіть до документу “Фінансова звітність”, вкладка “Інструменти” – “XBRL” –  “Глобальні налаштування” або “Перегляд”:

3. Натисніть “Параметри” та вкажіть шлях розташування папки з таксономією, після чого натисніть “Ок”

4. Тепер відкрийте перелік доступних таксономій та оберіть потрібний тип для Вас, а саме:

  • Для звичайних підприємств (general) 210-310 та 220-320. 
  • Для страхових компаній (insurance) 210-310 та 220-320.
  • Для банків (banking)

Таксономія 210_310 відрізняється від 220_320 трьома звітами:

  • 210000 Звіт про фінансовий стан, поточні/непоточні чи 220000 Звіт про фінансовий стан, у порядку ліквідності;
  • 310000 Звіт про сукупний дохід, прибуток або збиток, за функцією витрат чи 320000 Звіт про сукупний дохід, прибуток або збиток, за характером витрат;
  • у звіті 819000 Примітки – Перше застосування (зазначено застосування 210000 та 310000 чи 320000 та 220000).

Примітка: Для роботи з підготовки ФЗ у форматі XBRL слід використовувати таксономії з переліку нижче: 

Налаштування таксономії

Тепер нам потрібно вказати дані схеми XBRL, щоб при валідації регулятором правильно спрацювало лінкування розділів таксономії. 

Для цього перейдіть на вкладку “Інструменти” – “XBRL” – “Параметри” та прогорніть на останню вкладку “Дані схеми XBRL”.

У просторі імен вкажіть посилання: https://www.minfin.gov.ua/ifrs/xbrl/taxonomy/2020-11-30/ua_full_ifrs_210_310_entry_point

У місці знаходження: https://www.minfin.gov.ua/ifrs/xbrl/taxonomy/2020-11-30/ua-general_full_ifrs_210-310_entry_point_2020-11-30.xsd

Примітка: Загалом користувачі отримують шаблони Financial з уже прописаними лінками від працівників CaseWare. Проте, для кожного типу таксономії буде унікальне місце знаходження та простір імен. Тому перед експортом ФЗ у формат XBRL слід перевірити дані параметри. Місця знаходження можна використовувати із скріншоту в попередній примітці.

Після проведення вищеперелічених дій налаштування таксономії вважається завершеним. Тепер можна переходити до самої роботи з тегами, переглядом та валідацією фінансової звітності.  

Експорт XBRL файлу та перегляд тегів

Щоб відобразити наявні у фінансовій звітності теги та переглянути їх, перейдіть до вкладки “Інструменти” – “XBRL” – “Перегляд” та оберіть відповідну таксономію для перегляду. 

Після чого наявні теги підсвітить різними кольорами та при наведенні на них Вам відобразить їх опис: 

Експорт файлу у форматі XBRL та перегляд тегів за розділами таксономії

 Для експорту файлу у формат XBRL натисніть вкладку “Файл” – “Експорт” – “Вбудований документ XBRL”:

Оберіть місце збереження файлу та проставте галочки як показано на скріншоті нижче:

Примітка: щоб додати можливість підсвічування тегів у файлі формату HTML при перегляді, додайте останню галочку “Включити функціональність перегляду в документі”. Проте, для подачі файлу на портал СФЗ експортувати потрібно без неї.

Далі у Вас відкриється вікно діагностики тегів фінансової звітності. Поки не буде виправлено всі можливі суттєві помилки, Ви не зможете продовжити експорт файлу:

Після виправлення помилок Ви продовжуєте експорт і Вам відкриє перелік експорту з коротким описом файлу. Тут Ви можете скористатися кнопкою “Попередній перегляд документу”, щоб проглянути як рознесе ваші протегані статті по розділам таксономії за всіма можливими контекстами: 

Та оберіть потрібний розділ таксономії:

Для фіналізації експорту файлу закрийте вікно перегляду та натисніть “Готово”. Сформований HTML файл можна використовувати для подачі до порталу СФЗ.

Експорт XBRL квартальної звітності

Якщо звіт потрібно вивантажити не за рік, а за три/шість/дев’ять місяців, що закінчились, то необхідно змінити дати відображення тегів. Для цього перед вивантаженням квартальної звітності:

1. На голубому дашборді, нижче панелі інструментів, натисніть кнопку «XBRL». 

2. У вікні, що з’явиться, оберіть розділ «Інше».

3. У розділі «Інше» натисніть «Квартальна звітність».

4. Дати тегів зміняться на ті дати, які вибрані у Working Papers:

або на ті дати, які стоять на поточному документі Фінансової звітності (щоб подивитись дати на документі Фінансової звітності натисніть Праву Кнопку Миші – «Властивості»): 

5. Якщо потрібно повернутись до річної звітності, то у розділі «Інше» натисніть «Річна звітність». Дати тегів буде повернуто до першочергового формату. 

!!! Зверніть увагу, що деякі контексти можуть мати ручне налаштування дат. Тоді при валідації Ви отримаєте сповіщення «Контекст вимагає вказати застосований період». Щоб вказати період, потрібно двічі клацнути на помилку й із календаря вибрати конкретну дату. 

Помилки валідації

Під час експорту готового файлу фінансової звітності, можуть виникнути помилки на внутрішньому валідаторі програми. Поки не буде виправлено всі суттєві помилки, Ви не зможете продовжити експорт файлу:

Попередження жовтого кольору дадуть можливість продовжити експорт, але будуть мати вплив на результати валідації. 
Попередження синього кольору мають переважно інформаційний характер та на результати валідації не впливають. 

Примітка: Можна отримати більше інформації про помилку, або внести зміни, натиснувши на неї двічі.

Помилки та попередження відрізняються в залежності від кожного проекту, але можна розглянути типові:

  1. Суттєві помилки (червоного кольору):

Така помилка повідомляє про те, що цей тег може бути проставлений тільки на однакові числові значення для співставлення, але був проставлений на різні числові значення.


Наприклад:
Помилка – “Різні значення знайдено в елементах використання тегу “Грошові кошти та їх еквіваленти””.

Якщо натиснути на помилку двічі, з’виться вікно:

У цьому вікні вказано числові значення на які проставлено тег “Грошові кошти та їх еквіваленти”.

Обравши перший, натиснемо “Перейти до мітки”.

Програма відкрила місце у таксономії, де знаходиться перший тег з сумою 362 306 000. У рядку “Ролі” видно, що цей тег з розділу 210000, який використовується для проставлення тегів звіту про фінансовий стан.

Закривши це вікно, ще раз потрібно двічі натиснути на помилку, обрати інше значення – 358 915 000 та натиснути “Перейти до мітки”.

Програма відкрила місце у таксономії, де знаходиться другий тег з сумою 358 915 000. У рядку “Ролі” видно, що цей тег з розділу 510000, який використовується для проставлення тегів звіту про рух грошових коштів.


Примітка
Теги, що мають однакову назву, але відносяться до різних розділів такономії є однаковими і їх значення співставляються валідатором. 

Відповідно до цього, можна зробити висновок, що кінцева сума Звіту про рух грошових коштів не дорівнює сумі Грошових коштів у Звіті про фінансовий стан.

В такому разі рекомендується переглянути коректність даних.

Ця помилка найчастіше зустрічається у квартальних проектах на шаблонах версії нижче 5.0.0 та повідомляє про необхідність обрати дату до даного контексту.

Наприклад: 
Помилка – “Контекст “Кінцева дата попереднього періоду” вимагає вказати застосований період”. 

Якщо натиснути на помилку двічі, з’явиться вікно:

У рядку “Початок:” з переліку оберемо “Вибрати дату…” та на календарі дату кінця необхідного періоду:

Неправильно обрано контекст для тегу, або “Дата або Період” вказано неправильно для певного контексту. 


Необхідно двічі натиснути на помилку. 

У полі “Контекст”, серед переліку обрати потрібний контекст: 
У назвах контекстів “Активний період” та “Попередній період” відповідно означає Активний та Попередній періоди. 
“До повного періоду” – контекст пов’язаний з тривалим періодом
“До початку періоду” – контекст означає початок періоду
“До кінця періоду” – контекст означає кінець періоду

Примітка: Для текстових тегів завжди має бути обраний контекст “Активний період” та “Нема одиниць вимірювання”.

За умови помилки у контексті, у полі “Контекст” натиснути “Редагувати”:

У полі “Дата або Період” обрати відповідне до конкретного контексту. 

У полі “Період” у більшості випадків використовується “Активний Період” та “Попередній Активний”, що відповідно означає Активний та Попередній періоди. 

У полі “Застосовано”:
“До повного періоду” – використовується для контекстів пов’язаних з тривалим періодом
“До початку періоду” – використовується для контекстів, що означають початок періоду
“До кінця періоду” – використовується для контекстів, що означають кінець періоду

Примітка: Теги, що мають однакову назву, але відносяться до різних розділів такономії є однаковими і їх значення співставляються валідатором. 

    2. Попередження жовтого кольору: 

Це попередження повідомляє про те, що цей тег може бути проставлений тільки на однакові числові значення для співставлення, але був проставлений на різні числові значення.


Натиснемо двічі на попередження.  З’явилось вікно у якому спочатку можна переглянути кожен тег кожного з значень, натиснувши “Перейти до мітки”: 

Оглянувши обидва значення, потрібно вирішити характер помилки і виправити.
Якщо теги було проставлено помилково, змінити їх.

Якщо цей тег підходить для обох числових значень: 
Натиснути “Перейти до мітки” та у вікні з тегами, що з’явиться, натиснути правою кнопкою миші на на тег: 

З переліку обремо “Дозволити кілька тегів для цього елемента”, потім “Додати разом всі позначені значення”. І закриваємо вікно, натиснувши “Ок”.

Це налаштування тегу дасть можливість програмі просумувати числові значення на які проставлено цей тег.

В даному випадку до тегу “Орендний дохід” буде відносити не два значення: 13 095 000, 222 758 000, а лише їх сума: 235 853 000.

Часто така помилка стосується текстових тегів.

Примітка: У шаблонах версії нижче 5.0.0 проставляти сумування деяких тегів необхідно після кожного оновлення проекту, версії вище 5.0.0 достатньо тільки один раз.

Попередження жовтого кольору “Принаймні 1 значення не підсумовується до його загальної суми” візуалізує загальну картину проставлених тегів.


Натисніть на це попередження двічі і відкриється вікно: 

Серед переліку у полі “Роль розрахунку:” потрібно обрати певний розділ таксономії, а полі “Контекст/одиниця виміру” контекст цього розділу.

Наприклад для перегляду Звіту про фінансовий стан оберемо розділ 210000 та відповідний йому контекст “Дата завершення поточного періоду”:

Така функція дає можливість побачити різниці у сумах, некоректність тегів і тд.
При цьому помилкові числові значення будуть підсвічуватись червоним кольором:

У колонці “Дана вартість” показано значення розраховані у таблиці, а у колонці “Розраховане значення” показано значення розраховані проставленими тегами. 

Для виправлення таких помилок потрібно перевірити коректність проставлення тегів та заімпортованих даних. 


Іноді числові значення підсвічуються червоним кольором через сумування однакових числових значень з однаковим тегом – значення задубльовуються.

Наприклад:
У примітці “Нематеріальні активи” для кінцевого значення стоїть тег “Нематеріальні активи за винятком гудвілу” з розділу, передбаченого для примітки, 823180:

У Звіті про фінансовий стан для значення “Нематеріальні активи” також обрано тег “Нематеріальні активи за винятком гудвілу”, але вже з розділу балансових тегів, 210000:
В такому разі необхідно натиснути на тег у будь-якому розділі правою кнопкою миші, обрати “Дозволити кілька тегів для цього елемента” та “Використовуйте один тег, якщо всі значення рівні”.

Таке налаштування тегу дає можливість валідатору порівняти ці суми і якщо вони однакові, то сприймати їх як одну суму. (У пункті 1.1 наведено приклад у якому числові значення відрізняються.)

Також помилки у розрахованому значенні тегів також можуть бути через проставлення сумуючого тега на проміжне значення у таблиці, або навпаки.
Найчастіше, останній тег з переліку (на фото обведено синім) у підрозділі є сумуючим (має бути обраним лише для значення суми за таблицею). 

У випадку коли серед списку діагностих залишається тільки декілька синіх поперджень та одне попередження жовтого кольору “Принаймні 1 значення не підсумовується до його загальної суми”, файл може бути успішно провалідованим (без помилок та попереджень) зовнішнім валідатором:

Примітка: Зовнішній валідатор є більш точним. Для остаточної валідації, перед подачею файлу, рекомендуємо скористатись зовнішнім валідатором (Altova).

Попередження “Тегова позначка не числова, однак одиниця виміру була йому призначена” повідомляє про те, що для текстового тегу було обрано числову одиницю виміру. 

Натиснувши двічі на помилку, у полі “Числовий” з переліку необхідно обрати “Нема одиниць вимірювання” та натиснути “Ок”.

ПриміткаДля текстових тегів завжди має бути обраний контекст “Активний період” та “Нема одиниць вимірювання”.


    3. 
Попередження синього кольору: 

Попередження “”Кінцева дата попереднього періоду (Звіт про рух ГК)” є дубльованим контекстом “Кінцева дата попереднього періоду”” повідомляє про те, що створено два констексти з різними назвами, які мають схожі значення. 

При підготовці річного звіту це попередження має бути у списку діагностик.

Тег “Кінцева дата попереднього періоду (Звіт про рух ГК)” важливий при підготовці квартального звіту.

Перед експортом квартального проекту потрібно натиснути кнопку “XBRL”:
Обравши вкладку “Інше”, натиснути “Квартальна звітність” і програма встановить дату кінця квартального періоду для тегу з контекстом “Кінцева дата попереднього періоду (Звіт про рух ГК)”.

У тому разі якщо випадково було створено копію будь-якого  контексту, це матиме значення лише у візуальному плані, при перегляді тегів, на результат валідації не впливає.

За можливості, краще виправити, видаливши один з контекстів.

Двічі натиснувши на попередження, з’явилось вікно.
Для видалення контексту натискаємо кнопку, що обведена на фото червоним квадратиком: 

У вікні, що з’явиться, ставимо галочку “Теги, що викорстовують цей контекст, будуть використовувати…” та обираємо з переліку продубльований раніше основний контекст:

Натискаємо “Ок”.

Дане попередження на валідацію не впливає та не потребує виправлення. 

ПриміткаУкраїнська гривня (-1) використовується у випадку, коли необхідно змінити знак числового значення на протилежний, за умови такого характеру тегу (найчастіше проставляється командою CaseWare Ukraine у шаблоні).

Оновлення шаблону на нову версію таксономії

ПриміткаПеред встановленням оновлення, будь ласка, ОБОВ’ЯЗКОВО робіть резервні копії проєктів та шаблону, які збираєтесь оновити!

  • Завантажте файл з оновленням за посиланням та запустіть встановлення (двічі натиснути на завантажений файл із розширенням .cwp).  Після цього слідуйте інструкціям нижче.

ПриміткаУвага! Оновлення таксономії спочатку необхідно виконати на шаблоні, а після цього оновити всі проєкти, що використовуються. 

Оновлення бібліотеки шаблону на нову версію таксономії

1. Запустіть програму.

2. У вікні, що з’явиться натисніть «Шаблони».

3. Далі виберіть необхідний шаблон та натисніть кнопку «Редагувати».

4. На вкладці «Документи», оберіть та запустіть файл «Фінансова звітність».

5. Після запуску оновлення (.cwp файл) нова папка Таксономії відразу буде додана у шаблон. Тепер потрібно підключити її до файлу Фінансової звітності, щоб здійснити оновлення. На вкладці «Інструменти» натисніть кнопку «XBRL», та оберіть з переліку «Перегляд…».

6. Натисніть на кнопку «Параметри» вікна, яке з’явилось.

Screenshot_5

7. Натиснувши кнопку «Перегляд», оберіть шлях до таксономії 2022 року (папка «Taxonomy22», шлях – C:\Program Files (x86)\CaseWare\Taxonomy22).

8. Натисніть «Ок», почекайте декілька хвилин.

9. У полі «Доступні таксономії», з переліку оберіть необхідну Вам таксономію та натисніть «Додати». Необхідна таксономія повинна відобразитись у розділі “Асоційовані таксономії”.

Для звичайних підприємств: 

  • https://www.minfin.gov.ua/ifrs/xbrl/taxonomy/2021-12-01/ua_full_ifrs_210_310_entry_point (ua-general_full_ifrs_210-310_entry_point_2021-12-01.xsd) – баланс оборотні/необоротні активи
  • https://www.minfin.gov.ua/ifrs/xbrl/taxonomy/2021-12-01/ua_full_ifrs_220_320_entry_point (ua-general_full_ifrs_220-320_entry_point_2021-12-01.xsd) – баланс за ліквідністю

Для банків: 

  • https://www.minfin.gov.ua/ifrs/xbrl/taxonomy/2021-12-01/ua_banking_full_ifrs_entry_point (ua-banking_full_ifrs_entry_point_2021-12-01.xsd)

Для страхових компаній: 

  • https://www.minfin.gov.ua/ifrs/xbrl/taxonomy/2021-12-01/ua-insurance_full_ifrs_210_310_entry_point (ua-insurance_full_ifrs_210-310_entry_point_2021-12-01.xsd) – баланс оборотні/необоротні активи
  • https://www.minfin.gov.ua/ifrs/xbrl/taxonomy/2021-12-01/ua-insurance_full_ifrs_220_320_entry_point (ua-insurance_full_ifrs_220-310_entry_point_2021-12-01.xsd) – баланс за ліквідністю

(Детальніше про види таксономій на сайті регулятора: https://frs.gov.ua/learning/taxonomy/.)

10. Натисніть «Ок».

11. На голубому дашборді, нижче панелі інструментів, натисніть кнопку «XBRL».

12. У вікні, що з’явиться, оберіть розділ «Автотегінг».

13. У розділі «Автотегінг» оберіть з якого року потрібно оновити таксономію та натисніть «Автотегінг LIBRARY». Рік, на який оновлюється таксономія підтягується автоматично, залежно від того, яка таксономія підключена до документа (див. пункт 7). 

14. Почекайте. Це може зайняти деякий час. 

15. Після того, як теги оновляться, з’явиться вікно із Видаленням невалідних тегів. Невалідні теги – це ті теги, які були видалені, або видозмінені у новій версії Таксономії. Відповідно вони вже не можуть використовуватись у поточних проектах, їх потрібно видалити із документів та вручну замінити на нові. 

Теги потрібно видалити обов’язково, інакше вони не будуть валідуватись. Для цього натисніть «Вибрати всі» та «Видалити обрані». 

Ви можете відразу скопіювати всі теги, щоб можна було їх пізніше переглянути та проаналізувати. Або можете переглянути цей звіт у папці шаблона за посиланням: C:\Program Files (x86)\CaseWare\Document Library\Financials INT 5.0.0 (остання папка – назва шаблону змінна). Назва файлу: Бібліотека Видалені теги Звіт.html.

Примітка: У попередженні «Продовжити видалення XX тегів» кількість тегів може відрізнятись від кількості тегів у звіті. Це пов’язано з сумуванням тегів.

16. Після того як оновлення та видалення тегів закінчилось потрібно оновити файл фінансової звітності.

На голубому дашборді, нижче панелі інструментів, натисніть кнопку «Оновлення» та з переліку оберіть «Примусово оновити все».

17. Ви впевнені, що хочетете оновити? Натисніть «Да». 

Хочете зберегти введені дані вхідних клітинок та абзаців? Натисніть «Да». 

18. На вкладці «Інструменти» натисніть кнопку «XBRL», та оберіть з переліку «Перегляд». Оберіть поточну таксономію із Асоційованих таксономій та натисніть «Ок».

19. Перевірте коректність відображення тегів, навівши курсором на місця з тегами.

37. Натисніть «Зберегти» та закрийте файл Фінансової звітності шаблону.

Оновлення шаблону закінчено.

Всі нові проєкти, які Ви будете створювати на поточному шаблоні будуть вже з оновленою таксономією.

 

Оновлення проєктів на нову версію таксономії

Після того, як було виконано «Оновлення бібліотеки шаблону на нову версію таксономії» можна оновити всі поточні проєкти. 

Для того, щоб оновити поточні проєкти:

1. Відкрийте необхідний проєкт та файл «Фінансова звітність».

2. На синьому дашборді, нижче панелі інструментів, натисніть кнопку «Оновлення» та з переліку оберіть «Примусово оновити все».

3. Після виконання «Примусово оновити все» у переліку на кнопці «Оновлення» буде додана нова властивість оновлення «Примусово оновити все з видаленням контекстів»:

4. Натисніть «Примусово оновити все з видаленням контекстів». 

5. Готово. 

Теги оновлено до потрібної таксономії. Тепер Ви можете змінювати їх, за необхідності.

 

Валідація файлів

Примітка: Зверніть увагу, що при оновлені таксономії, не здійснюється сумування тегів. Тому при експорті готового файлу, на внутрішньому валідаторі програми, можуть виникнути попередження «Різні значення знайдено в елементах використання тегу»:

1. Натисніть двічі на попередження, оберіть «Перейти до мітки».

2. Натиснувши правою кнопкою миші на даний тег, оберіть «Дозволити кілька тегів для цього елемента», потім «З’єднати всі позначення» та закрийте вікно з тегами.

3. Готово.

Оновлення ФС на нову версію таксономії

!!! Зверніть увагу: Дана стаття стосується оновлення лише тих проектів, які не оновляються через «Примусово оновити все» (через шаблон/бібліотеку документів), або тих проєктів, які потрібно оновити на попередню версію таксономії. 

ПриміткаПеред встановленням оновлення, будь ласка, ОБОВ’ЯЗКОВО робіть резервні копії проєктів та шаблону, які збираєтесь оновити!

1. Завантажте файл з оновленням за посиланням та запустіть встановлення (двічі натиснути на завантажений файл із розширенням .cwp).  Після цього слідуйте інструкціям нижче. Якщо Ви вже раніше запускали оновлення цього файлу, то другий раз це робити не потрібно.

2. Запустіть проєкт, який потрібно оновити та відкрийте файл Фінансової звітності. 

3. Після запуску оновлення (.cwp файл) нова папка Таксономії відразу буде додана у шаблон. Тепер потрібно підключити її до файлу Фінансової звітності, щоб здійснити оновлення. На вкладці «Інструменти» натисніть кнопку «XBRL», та оберіть з переліку «Перегляд…».

4. Натисніть на кнопку «Параметри» вікна, яке з’явилось.

Screenshot_5

5. Натиснувши кнопку «Перегляд», оберіть шлях до потрібної таксономії (папка «TaxonomyXX», шлях – C:\Program Files (x86)\CaseWare\TaxonomyXX). XX – рік таксономії, на яку потрібно оновити.

6. Натисніть «Ок», почекайте декілька хвилин.

7. У полі «Доступні таксономії», з переліку оберіть необхідну Вам таксономію та натисніть «Додати». Необхідна таксономія повинна відобразитись у розділі “Асоційовані таксономії”.

Підкреслено дати, які змінюються залежно від зміни таксономії, на яку потрібно оновити проєкт.

Для звичайних підприємств: 

  • https://www.minfin.gov.ua/ifrs/xbrl/taxonomy/2021-12-01/ua_full_ifrs_210_310_entry_point (ua-general_full_ifrs_210-310_entry_point_2021-12-01.xsd) – баланс оборотні/необоротні активи
  • https://www.minfin.gov.ua/ifrs/xbrl/taxonomy/2021-12-01/ua_full_ifrs_220_320_entry_point (ua-general_full_ifrs_220-320_entry_point_2021-12-01.xsd) – баланс за ліквідністю

Для банків: 

  • https://www.minfin.gov.ua/ifrs/xbrl/taxonomy/2021-12-01/ua_banking_full_ifrs_entry_point (ua-banking_full_ifrs_entry_point_2021-12-01.xsd)

Для страхових компаній: 

  • https://www.minfin.gov.ua/ifrs/xbrl/taxonomy/2021-12-01/ua-insurance_full_ifrs_210_310_entry_point (ua-insurance_full_ifrs_210-310_entry_point_2021-12-01.xsd) – баланс оборотні/необоротні активи
  • https://www.minfin.gov.ua/ifrs/xbrl/taxonomy/2021-12-01/ua-insurance_full_ifrs_220_320_entry_point (ua-insurance_full_ifrs_220-310_entry_point_2021-12-01.xsd) – баланс за ліквідністю

(Детальніше про види таксономій на сайті регулятора: https://frs.gov.ua/learning/taxonomy/.)

8. Натисніть «Ок».

9. На голубому дашборді, нижче панелі інструментів, натисніть кнопку «XBRL».

10. У вікні, що з’явиться, оберіть розділ «Автотегінг».

11. У розділі «Автотегінг» оберіть з якого року потрібно оновити таксономію та натисніть «Автотегінг LIBRARY». Рік, на який оновлюється таксономія підтягується автоматично, залежно від того, яка таксономія підключена до документа (див. пункт 5). 

12. Почекайте. Це може зайняти деякий час. 

13. Після того, як теги оновляться, з’явиться вікно із Видаленням невалідних тегів. Невалідні теги – це ті теги, які були видалені, або видозмінені у новій версії Таксономії. Відповідно вони вже не можуть використовуватись у поточних проектах, їх потрібно видалити із документів та вручну замінити на нові. 

Теги потрібно видалити обов’язково, інакше вони не будуть валідуватись. Для цього натисніть «Вибрати всі» та «Видалити обрані». 

Ви можете відразу скопіювати всі теги, щоб можна було їх пізніше переглянути та проаналізувати. Або можете переглянути цей звіт у папці проєкта. Назва файлу: ФЗ Видалені теги Звіт.html.

Примітка: У попередженні «Продовжити видалення XX тегів» кількість тегів може відрізнятись від кількості тегів у звіті. Це пов’язано з сумуванням тегів.

14. Перевірте коректність відображення тегів, навівши курсором на місця з тегами.

15. Натисніть «Зберегти». Готово.

 

Валідація файлів

Примітка: Зверніть увагу, що при оновлені таксономії, не здійснюється сумування тегів. Тому при експорті готового файлу, на внутрішньому валідаторі програми, можуть виникнути попередження «Різні значення знайдено в елементах використання тегу»:

1. Натисніть двічі на попередження, оберіть «Перейти до мітки».

2. Натиснувши правою кнопкою миші на даний тег, оберіть «Дозволити кілька тегів для цього елемента», потім «З’єднати всі позначення» та закрийте вікно з тегами.

3. Готово.

Допоміжні матеріали для роботи із Таксономією UA XBRL МСФЗ

Архіви Таксономії для відкриття у Caseware

Файли Таксономії для детальної інформації щодо властивості тегів

Приховані елементи фінансової звітності

При перегляді документу “Фінансова звітність” Ви могли помічати, що певна частина інформації відображена синім кольором. Даний тексту або ж таблиці не будуть йти на друк при експорт або перегляді

Знаками “+\-” можна приховувати\відкривати таблиці, примітки, звіти та, у деяких версіях шаблону, текстові блоки (див. примітку).

Примітка: Це стосується версій, де текст облікової політики, звіту про управління або ж звіту аудитора вставлено за допомогою документу термінології.

Існують ситуації, коли користувачам не вистачає існуючих рядків у стандартних таблиця шаблону. Для цього можна скористатися режимом редагування таблиці, який доступний у більшості приміток. Для цього на табличній частині натисніть праву кнопку миші → “Увімкнути редагування”

У результаті користувач отримує додаткові рядки для відображення. За допомогою галочок можна відобразити для друку потрібні рядочки (за замовчуванням на друк йдуть рядки, які містять дані).

Після налаштувань таблиці натисніть на ній праву кнопку миші та вимкніть редагування.

new